You are currently viewing 6 naravnih snovi, ki učinkovito zmanjšajo stres

6 naravnih snovi, ki učinkovito zmanjšajo stres

Saj se spomnete stiske, ki vam jo je povzročila nepredvidena gneča na poti do službe. Ali pa nenaden prihod šefa, ko še niste opravili zastavljenega dela. Tudi klic iz šole, da pridete po otroka, saj se ne počuti dobro. In to ravno sredi pomembnega sestanka. In še mnoge, mnoge druge situacije.

Stres, stres, stres.

Učinkovito premagovanje stresa je danes za veliko ljudi ključno vprašanje. Vpliv družbe in okolja je močan, pritiski na naše telo tudi. Velik izziv tako predstavlja obvladovanje stresnih situacij. Pogost stres lahko sproži bolezenske znake, o katerih smo že govorili. Tako imenovana ‘izgorelost’ je postala vsakdanja beseda v zahodnem svetu. Vsak od nas že koga pozna, ki je izgorel. Zdravljenje je navadno dolgotrajno.

V tem blogu se bomo posvetili naravnim snovem, ki pripomorejo, da bo vaše telo kljub pogostemu stresu, ostalo zdravo in vitalno.

6 adaptogenih snovi za premagovanje stresa

  1. Rožni koren
  2. Goba glavatec (cordyceps)
  3. Ašvaganda
  4. Maca
  5. Vitamini iz skupine B
  6. Ginseng

Adaptogeni - snovi, ki v telesu zmanjšujejo učinke stresa

Stres si lahko predstavljate kot težko breme. Na začetku je težko, a z rednimi vajami, postaja vse lažje. Pri tem imajo veliko vlogo adaptogeni. Pripomorejo k vaši duševni odpornosti ter vam pomagajo, da stes bolje obvladujete.

Adaptogeni so rastlinski ekstrakti, ki v vašem telesu znova vzpostavijo porušeno ravnovesje. Njihov učinek je na vsakega od nas različen. Izvlečki iz rastlin in nekaterih gliv porušeno duševno in telesno ravnotežje zopet vrnejo v normalno stanje.

Si predstavljate, kako učinkovite so: če te rastline rastejo v ustreznih (beri ‘težkih’) pogojih, skozi svojo rast pridobijo odpornost na zunanje vplive. Pridobljene lastnosti pa koristijo vam, pri izgradnji boljše imunske odpornosti.

Nekatere od teh ‘magičnih’ snovi, učinkujejo na procese staranja v vašem telesu, druge vas branijo pred virusi in bakterijami ali se vežejo na težke kovine, ki jih vaše telo nikakor ne more izločiti.

Če uživate adaptogene snovi, bolje prenesete težke življenjske situacije. Vendar vsekakor niso dovolj, da ohranite zdrav življenjski slog. Dovolj gibanja, zdrava prehrana, dovolj vode ter spanja so za normalno delovanje vašega telesa še vedno ‘zakon’.

Adaptogeni delujejo kot spodbujevalci vaše energije, zaščitniki pred vplivi okolja, pomoč, ko se znajdete v težki zgodbi, so tudi kontrolor vašega duševnega zdravja in še kaj.

Hkrati pa te snovi nimajo stranskih učinkov.

V nadaljevanju si preberite kako vsaka od 6 adaptogenov pripomore k zmanjšanju stresa v vašem telesu.

1. Rožni koren ( Rhodiola rosea)

Vpliv te rastline na telo
je potrjen s študijami. Učinkuje predvsem na nivo nevrotransmiterjev, na aktivnost centralnega živčevja ter na srčno žilni sistem.

Rožni koren tradicionalno uživajo v skandinavskih deželah ter v Rusiji, Mongoliji ter himalajskem predelu Indije. Raste namreč v visokogorskih predelih severne poloble.

Najpomembnejše učinkovine v rožnem korenu, ki delujejo na stres so t.i. rosavin, salidrozid in p tirosol. 

Rastlina rožni koren (Rhodiola)
Rožni koren pomaga telesu, da obvlada stresne situacije.

Če se boste odločili za dodajanje rožnega korena k vaši prehrani, si lahko po nekaj tednih uživanja obetate kar nekaj sprememb počutja.

Kot del tradicionalne prehrane se v omenjenih deželah rožni koren uporablja:

  • za stimulacijo živčevja
  • za zmanjšanje depresije
  • za povečanje delovne učinkovitosti
  • za zmanjšanje utrujenosti
  • kot preventiva pred pojavom višinske bolezni
  • pri anemiji
  • za izboljšanje športne učinkovitosti

A to še ni vse. Rožni koren je močan antioksidant, ker vsebuje veliko fenolnih spojin pa ga številni priporočajo pri raku.

Odmerjanje

  • priporočljivo je, da zaužijete od 50 mg do 600 mg rožnega korena na dan.
  • če ste občutljivi, začnite postopno.

2. Goba glavatec (Cordyceps)

Ta gliva zajedalka ima številne koristne učinke na stres. V tradicionalni kitajski medicini jo priporočajo pri utrujenosti, boleznih ledvic ter pri nizki spolni potenci.

Za znanstvena preučevanja sta iz rodu cordyceps pomembni predvsem Cordyceps sinensis ter Cordyceps militaris.

Goba ima velik učinek na povečanje energije. Nekatere študije so namreč potrdile, da coryceps poveča proizvodnjo molekul ATP (adenozin trifosfat), ki je energija potrebna za delovanje mišic. Študije so preučevale učinek vadbe (preučevali so VO2 max) pri neprofesionalnih športnikih. Zaznali so najmanj 11% izboljšanje.

Ko boste svoji prehrani dodali gobo Cordyceps lahko pričakujete:

  • zmanjšanje utrujenosti
  • povečanje telesne energije

Goba ima tudi potencial pri:

  • srčno- žilnih boleznih
  • sladkorni bolezni tipa 2
  • zmanjšani spolni potenci
  • protivnetnem delovanju

Odmerjanje

Priporoča se uživanje do 2 g gobe Cordyceps na dan. Seveda lahko tudi manj, a redno in vsaj 3 mesece.

3. Ašvaganda (Withania somnifera)

Ima številna imena kot uspavalna vitanija, zimska češnja, indijski ginseng. V indijski farmakopeji ima že tradicionalno izjemno pomembno vlogo.

Dokazano deluje:

  • protimikrobno
  • protivnetno
  • antistresno
  • antitumorsko
  • nevroprotektivno
  • antidepresivno

Ko boste uživali ašvagando si lahko obetate naslednje učinke:

  • zmanjšanje tesnobe
  • izboljšanje splošnega počutja
  • izboljšanje spanja
  • izboljšanje kognitivnih funkcij
  • izboljšanje spolne funkcije

Študije so pokazale, da uživanje ašvagande pripomore k znižanju kortizola, stresnega hormona, v krvi.

Glede na to, da je ašvaganda ena najbolje preučenih snovi imamo na voljo številne dokaze o njenih učinkih na zdravje.

Dvojno slepa študija je preučevala ljudi, ki so bili izpostavljeni močnemu stresu ter so sami trdili, da so obremenjeni z učinki stresa. Polovici udeležencev so dajali ašvagando, drugi polovici placebo enkrat na dan. Pomembne učinke so zaznali, v primerjavi z izdelanimi testi pred pričetkom študije, pri zmanjšanju anksioznosti in pri znižanju jutranjega hormona kortizola v krvi. Zaznali so tudi povečanje testosterona pri moških.

Odmerjanje

Dobre rezultate na stres so pokazale študije, kjer so udeleženci jemali od 240 do 600 mg ašvagande dnevno.

4. Maca (Lepidium meyenii)

Ta južnoameriška rastlina je bila cenjena že v Inkovskih časih. Tradicionalno maco priporočajo pri:

  • pomanjkanju energije
  • ženske v menopavzi ter neurejenih menstruacijah
  • hormonskem neravnovesju
  • zmanjšani spolni želji
  • izboljšuje anemičnost
  • izboljšuje kognitivne funkcije
  • za krepitev mišične mase

Maca ne vsebuje hormonov, vendar kot adaptogena snov pripomore k uravnovešanju te teh.

Peru je glavna izvozna država mace. Pridelujejo tri vrste mace: črno, rumeno in rdečo. Navadno jo izvažajo v obliki prahu. Sami pa jo običajno uživajo skuhano. Vsaka od teh vrst je proučena s študijami. Rezultati kažejo učinke na plodnost, spomin, razpoloženje, izboljšanje količine sperme, zmanjšanje prostate.

Ljudje, ki uživajo adaptogene snovi imajo več energije

Druge študije so dokazale, da vpliva na energijo, razpoloženje, zmanjšanje tesnobe.

Odmerjanje

Priporočen tradicionalni odmerek je 1-2 mg / kg mace dnevno. Če ste težki 68 kg, vzemite dnevno cca 10-20 g prahu mace.

5. Vitamini iz skupine B

Vitamine iz skupine B najdemo v številnih živilih: polnozrnata žita, banane, fižol, meso. Vendar zaradi vse večjega pomanjkanja mikrohranil v hrani, je primanjkljaj vitaminov B komleksa vse bolj pogost.

Eden od znakov pomanjkanja vitaminov B je lahko slabše prenašanje stresnih dogodkov.

Posebno pomembna izmed B vitaminov sta B6 in B12. Sodelujeta pri tvorbi izjemno pomembnih aminokislin, ki imajo vlogo pri ohranjanju zdravja srca in ožilja, živčnega sistema ter energetski presnovi. Večje pomanjkanje teh dveh vitaminov lahko ogrozi vaše življenje.

Dokazano je, da kronični stres izčrpa zaloge vitamina B6, medtem ko lahko z dodajanjem le tega zmanjšujemo vplive stresa.

Vitamini iz skupine B posredno pripomorejo k zmanjšanju staranja možganov.

6. Ginseng (Panax)

Najpogosteje ga imenujejo azijski ginseng. Zapisi o učinkovanju te korenine so stari že 5000 let. Najpogosteje v povezavi s krepitvijo telesa in spolne moči.

Danes so potrjeni učinki ginsenga:

  • za krepitev organizma
  • spodbuja hormonalne žleze
  • izboljšanju razpoloženja pri utrujenosti
  • krepitvi imunskega sistema
  • izboljšanju koncentracije
  • uravnava srčni utrip

Ginsengu priznavajo tudi močne antioksidativne učinke, dober vpliv na izboljšanje imunskega sistema.

Korenina azijskega ginsenga naj bi vsebovala veliko polisaharidov ter oligopeptidov, ki v celicah nižajo oksidativni stres in povečajo proizvodnjo energije v celicah. Kar pa pripomore k zmanjšanju utrujenosti.

Odmerjanje

Študija je pokazala, da je bi ginseng učinkovit pri ljudeh s kronično utrujenostjo, ko so uživali 1- 2 g ginsenga na dan.

Povzetek

Narava vam ponuja pomoč za premagovanje stresa v obliki adaptogenih snovi. Te delujejo tako, da v telesu vzpostavljajo ravnovesje. Njihova sestava pa je velikokrat taka, da učinkujejo tudi na druge telesne in duševne funkcije.

Med najbolj preučenimi snovmi, ki imajo vpliv na zmanjšanje stresa so rožni koren, ašvaganda, cordyceps, vitamini skupine B, maca in ginseng. Obstajajo tudi številne druge snovi, med njimi tudi take, ki jih že uporabljate v vaši kuhinji.